Journal of Theoretical
and Applied Mechanics

6, 2, pp. 149-154, Warsaw 1968

Eksperymentalny sposób wyznaczania współczynnika restytucji pracującej maszyny wibrouderzeniowej

Michał Tall
Współczynnik restytucji (regeneracji prędkości) przyjęto oznaczać literą R. Współczynnik ten jest stosunkiem prędkości ciał po uderzeniu do prędkości tuż przed uderzeniem. W rozpatrywanych zakresach prędkości i wymiarów zderzających się ciał współczynnik ten mało zależy od tych wielkości. Współczynnik restytucji R występuje we wszystkich rozwiązaniach różniczkowych równań ruchu przy rozpatrywaniu drgań układów (maszyn) wibrouderzeniowych [2, 5]. Dotychczas współczynnik ten był wyznaczany w literaturze, tak krajowej jak i zagranicznej, w sposób pośredni, tzn. mając rozwiązanie równania różniczkowego ruchu, w które wchodził współczynnik R, określano go z całki równania różniczkowego układu o jednym stopniu swobody jako stosunek prędkości przed i po uderzeniu. Stąd, konfrontując przebiegi drogi otrzymane teoretycznie i eksperymentalnie, wnioskowano o wartości tego współczynnika. W ostatnich latach stosuje się coraz częściej innego rodzaju czujniki oraz wykorzystuje się układy całkujące i różniczkujące do pomiarów maszyn wibracyjnych [3, 4]. W literaturze znane są sposoby wyznaczania tego współczynnika z bezpośrednich pomiarów jedynie dla modeli laboratoryjnych, np. dla kuli padającej na podstawę [7]. Zastosowanie czujnika indukcyjnego o nieco zmienionej konstrukcji [1] polepszyło dokładność pomiarów i pozwoliło wyznaczyć w sposób eksperymentalny współczynnik restytucji (regeneracji prędkości) R dla pracującej maszyny.

EXPERIMENTAL METHOD OF ESTIMATION OF THE COEFFICIENT OF RESTITUTION FOR A VIBRATORY-IMPACT MECHANISMS

The paper deals with the experimental method of estimation of the coefficient of restitution for vibratory-impact mechanisms in usual conditions of work.